استاد دانشگاه یزد: ایجاد تعاونی های فراگیر برای مردمی سازی معادن ضروری است

استاد دانشکده معدن و متالوژی دانشگاه یزد گفت: مردمی سازی اقتصاد در بخش معدن یک کار پیچیده و سخت است ولی می توان با ایجاد تعاونی های فراگیر معدنی در این حوزه موفق بود.

 

دکتر علیرضا یار احمدی بافقی در اتاق گفت و گوی خانه معدن در هشتمین نمایشگاه سراسری معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات معدنی و تجهیزات وابسته یزد با اشاره به جایگاه مردم در حوزه معدن کاری اظهار داشت: معدن انفال است و خداوند در قرآن می گوید انفال برای خدا و پیغمبر و پشتوانه مکتب است که باید مردمی شود.

وی افزود: در وضعیت فعلی آیا معدن کاری کشور ما مردمی است؟ خیر آیا دولتی است ؟خیر؛ واگذاری ها متفاوت است و در هیچ کدام از روشها به دلیل مشخص ، مردمی سازی رعایت نمی شود.

این استاد دانشگاه، کار اکتشافی بعد از واگذاری را غلط دانست و اضافه کرد: این در حالی است که مردمی سازی ، ابتدا باید دولت شناسایی معدن را انجام دهد و بعد بقیه مراحل و واگذاری را انجام دهد.

یار احمدی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مردمی ساز اقتصاد و معادن بحث تعاونی هاست که در این خصوص قانون معادن سال ۶۲ سازمانی تعاونی معدنی فراگیر در وزارت صنعت پیش بینی شده بود که می بایست تمام معادن را در بر گیرد ولی که سال ۱۳۹۰این بحث در قانون حذف شد و در حال حاضر هیچ اسمی از تعاونی نیست.

وی با بیان اینکه این روند بیانگر این است که ببه سمت اقتصاد اسلامی نرفته ایم و به جای آن به سمت واگذاری به شرکتهای خصوصی و یک سری افراد خاص و یک سری اکتشاف ناقص پیش رفته ایم، ادامه داد: اگر یک تعاونی فراگیر معادن همجوار با روستاها و شهرها تشکیل داده بودیم و واگذاری ها به تعاونی ها از کل آدمهایی که آنجا ساکن بودند انجام می شد مشکلات امروز را نداشتیم.

این فعال حوزه معدن تصریح کرد: اگر چنین تعاونی فراگیری بتواند یک معدن بزرگ را راه اندازی کند هم به شکل یک مشق مردمی سازی در کنار دولت رقم خورده و از سوی دیگر اگر اتفاق خوبی بود ادامه می دهیم و به جای واگذاری معادن به یک نفر که ممکن است فشار بیاورد و دولت را هم دور بزند مردم را از طریق تعاونی در معادن همجوارشان شریک کنیم.

وی یادآور شد: در بحث مردمی سازی و تعاونی های فراگیر حتماً به راهنمایی یک فرد دانشگاهی فعال در این بخش که خود دولت می تواند او را انتخاب کند و در میان این همه استاد و هیئت علمی زیاد است نیاز داریم. یار احمدی افزود: برای جو حاکم امروز می توانیم تجربه تعاونی ها را داشته باشیم و اگر بتوانیم این نگاه همراه با قانون و علم سواد امروز تلفیق شود باید تشکلها تغییر ماهیت دهند و و جنس نگاه مردمی پیدا کرده و از منظر اهداف و راهبرد ، تغییر ماهیت دهند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش