مرکز تحقیقات موادمعدنی ایران – یزد: آموزش، آنالیز مواد معدنی و پژوهش سه مهم مرکز تحقیقات مواد معدنی است / لزوم تحول در تکمیل زنجیره اکتشاف معادن / تحولات در خانه معدن یزد قابل تقدیر است

مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران- یزد گفت: یکی از چالش های مهم معادن به روز نشدن ماشین آلات معدنی و ضعف در زنجیره اکتشاف است که باید در تکمیل زنجیره های اکتشاف تحولی اساسی اتفاق بیفتد.

 

دکتر محمدرضا علمدار یزدی در اتاق گفت و گوی خانه معدن در هشتمین نمایشگاه سراسری معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات معدنی و تجهیزات وابسته یزد درباره فعالیت های این مرکز اظهار داشت: مرکز تحقیقات مواد معدنی از سال 1381رسما شروع به کار کرده و در سه حوزه آموزش، آنالیز مواد معدنی و پژوهش فعالیت جدی دارد.

وی افزود: آموزش نیروی ماهر در معدن که عمدتا بصورت رایگان انجام می شود و هزینه های آن را ایمیدرو در راستای مسئولیت اجتماعی متقبل می شود.

مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران- یزد اضافه کرد: کلاس های مرتبط با معدن هرچه که باشد برگزار می کنیم و طی تفاهم نامه ای که با فنی- حرفه ای داریم در رشته هایی مثل حفاری ، کار با پهباد، جی پی اس، جی آی اس, و هر رشته مرتبط با معدن، فنی حرفه ای آزمون گرفته و مدرک می دهد.

علمدار تأکید کرد: وظیفه ما تربیت نیروی متخصص و متعهد معدنی است و نیرویی که در مصاحبه پذیرفته می شود در معدن کار کند و بسته به نوع آموزش از بهترین اساتید برای آموزش ها استفاده می کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ماموریت دوم سازمانی مرکز، آنالیز عناصر مواد معدنی است، ادامه داد: بر اساس این آنالیز که توسط دستگاههای روز دنیا صورت می گیرد انجام می شود که مغزه یا کلوخه دارای چه نوع ترکیبی شامل آهن، مس و ... و به چه مقدار است. رئیس مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد ماموریت سوم را پژوهش و حمایت از پژوهش های مرتبط با مباحث معدنی اعلام و بیان کرد: در حاضر از پایان نامه های دانشجویی حمایت می کنیم و با تصویب شورای پژوهش کشور که بنده نیز عضوی از آن هستم هر موضوعی که معدن کاری کشور را ارتقا دهد حمایت می کنیم.

وی درباره برنامه این مجموعه هم گفت: برنامه هایی برای ارتقای آزمایشگاهها ، استقرار شتاب دهنده معدنی و تولید سی ار ام ، شبیه ساز ماشین آلات، بهینه سازی آزمایشگاه ناریه در مقیاس آزمایشگاهی و استانداردهای 17025 و در نهایت استاندارد 17034 داریم که امیدواریم به سرانجام برسند.

علمدار یزدی در ادامه با بیان اینکه معدنکاری سخت است و هرکسی که می خواهد معدن کاری کند باید اول بازدیدی از معدن داشته باشد، خاطرنشان کرد: بازدید از محیط و فضای معدن زیرا موجب می شود نگاه و رفتار نسبت به معدن تغییر کند و افراد به سختی کار در این بخش پی ببرند.

وی، بروز نشدن ماشین آلات معدنی ، عدم تکمیل زنجیره های اکتشافی و پر هزینه بودن کار اکتشاف را از مشکلات مهم این بخش دانست و افزود: در راستای حل این مشکلات و تحول در تکمیل زنجیره های اکتشاف شرکت ایمیدرو و ایمپاسکو در کنار بخش خصوصی این کار را انجام می دهد و یکی از ماموریت های آنها بحث کار اکتشافی است تا وقتی کار به مرحله گواهی کشف رسید بخش خصوصی کار کند.

به گفته رئیس سابق سازمان صمت یزد، معادن ایمپاسکو و ایمیدرو بصورت راهبری اداره می شود، یعنی دولت نظارت می کند و بخش خصوصی به عنوان راهبر ، کار معدنی را انجام می دهد. وی با اشاره به لزوم پرعیارسازی و توجه ویژه به عناصر خاکی نادر در معادن گفت: یکسری باطله های معادن باید پرعیار سازی شود بنابر این تمرکز ما کار بر روی عناصر نادر خاکی و استراتژی این بخش است.

مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد در پایان ضمن تقدیر و تشکر از خانه معدن و تحولات ایجاد شده در این مجموعه ، جلسات منظم، دعوت از افراد متخصص جامع نگر در جلسات، برپایی باشکوه نمایشگاه سراسری معدن، برگزاری پنل های تخصصی برای نشان دادن ظرفیتهای معادن را نشانه های این تحول بیان کرد و اظهار داشت: امسال خانه معدن به نمایشگاه معدن یزد یک بال و یک وجه تخصصی داد.

علمدار یزدی ضمن تقدیر مدیرعامل، مدیر اجرای و مدیران خانه معدن یزد تأکید کرد: همواره تشکل ها بازو و کمک کار دولت و واسطه ای بودند بین صنعت کار، معدن کار و اصناف و افراد مرتبط با حاکمیت و با رصد مشکلات در فضاهای مختلف، آن را به حاکمیت منتقل کرده و در مسیر مرتفع کردن آنها تلاش کرده اند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش