مدیرعامل شرکت آرسس: ذخایر نادر خاکی ایران اهرم فشار قدرتمندی در برابر کشورهای پیشرفته است

مدیرعامل شرکت آرسس با اشاره اینکه خیلی از کشورها فقط با داشتن تکنولوژی استفاده از عناصر نادر خاکی برای تحریم ایجاد می کنند، گفت: ذخایر نادر خاکی ایران، اهرم فشار قدرتمندی در برابر کشورهای پیشرفته است که می توانیم بیشترین منافع را از آنها ببریم.

 

دکتر افصحی در اتاق گفت و گوی خانه معدن در هشتمین نمایشگاه سراسری معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات معدنی و تجهیزات وابسته یزد با اشاره به اینکه حدود ۹ سال در این شرکت کار تخصصی در حوزه اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی در تیپ های مختلف کانساری انجام داده است، اظهار داشت: در ایران بر عکس بسیاری از کشورهای دیگر با اینکه ذخایر نادر خاکی و تکنولوژی استفاده از آن وجود دارد و بطور کلی عملیات شناسایی عمومی انجام شده ولی بخوبی به آن پرداخته نمی شود.

وی افزود: خیلی از کشورها فقط با داشتن تکنولوژی و نه با داشتن ذخایر ، یک اهرم فشار قدرتمندی در مقابل کشورهای پیشرفته ایجاد می کنند ولی در ایران ، دانش کافی در اکتشافات لحاظ نمی شود مثلا یک پهنه تعریف می‌شود و با دید جنرال و عمومی به آن نگاه می شود در صورتی که اگر بررسی بر روی نتایج آزمایشگاهی داشته باشیم می توانیم از آن به عنوان یک ذخیره ملی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آرسس با اشاره به کاربردهای بسیار زیاد عناصر نادر خاکی تصریح کرد : اگر عناصر نادر خاکی را از جهان امروز برداریم زمین در خاموشی کامل فرو می رود این بدین معناست که چه در صنایع پایین دستی چه در صنایع هایتک و بالا دستی ما کاربرد عناصر نادر خاکی رو به شکل مستقیم و غیر مستقیم داریم.

افصحی ادادامه داد : تقریبا صنعتی نیست که بدون عناصر نادر خاکی بتواند پابرجا باشد و یکی از مهمترین کاربردها هم فولاد آلیاژی هست و باتوجه به اینکه استان یزد به فولاد آلیاژی بعنوان سرمایه و فاز توسعه ملی نگریسته باید توجه ویژه ای به عناصر نادر خاکی داشته باشد.

وی درباره مشکلات این بخش هم گفت : مشکل اول در بخش تجهیزات فراوری عناصر نادر خاکی است به گونه ای که برای عناصر نادر خاکی نیازمند تجهیزات طراحی هستیم در حالی که هم اکنون در این بخش از تجهیزات جنرال، استفاده می شود و در بسیاری مواقع این امر ، طرح را غیر اقتصادی می کند .

مدیرعامل شرکت آرسس با اشاره به حل و فصل تعاملی مشکلات با ارگانهای دولتی همچون منابع طبیعی ، مهمترین معضل در بخش عناصر خاکی را عدم تامین بودجه های لازم برای تداوم فعالیت بخش خصوصی عنوان کرد و ادامه داد : متاسفانه بسیاری از معادن کشور و معادن بزرگ استان یزد نمی دانند که یک ماده حیاتی و ارزشمند را بعنوان باطله دوم می‌کنند که باید از شرکتها متخصص برای حل این معضل استفاده شود.

افصحی ، خانه معدن استان یزد را ظرفیتی برای بیان و ل مشکلات بخش های معدنی دانست و تأکید کرد : در این بخش ، از سازمان نظام مهندسی معدن استان ها توقع بیشتری از آن می رود تا حمایت ها را افزایش دهد. وی با بیان اینکه باطله اعلام کردن مواد معدنی ، توهین به نعمت های الهی است ، خاطرنشان کرد : پیشنهاد می کنم در این شرایط تحریم که کشور برای تامین ارز چالش دارد، سازمان هایی مثل هوافضای سپاه و انرژی اتمی وارد شده و حتی در بحث اکتشافی کمک کنند.

این فعال معدنی به مجموعه های فولادی هم پیشنهاد کرد تا برای ساخته سفارش مورد نیاز، با شناخت مواد و عناصر فولاد و عناصر نادر خاکی ، سفارش مدنظر تهیه شود و از باطله های خود ، عناصر نادر خاکی را استخراج کنند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش