رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور: نظام مهندسی معدن بازوی دولت در بخش معدن است/ نمایشگاه معدن یزد بسیار پررونق ظاهر شد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: این مجموعه به عنوان بازوی معدنی دولت با ۴۵ هزار عضو نقش مهم و رو به جلویی در کمک به نظارت و آموزش در بخش معدن دارد.

 

دکتر رضا بستامی در اتاق گفت و گوی خانه معدن در هشتمین نمایشگاه سراسری معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات معدنی و تجهیزات وابسته یزد اظهار داشت: امروز توفیق نصیب ما شد که در یزد در کنار رئیس نظام مهندسی معدن و اعضای هیئت مدیره یزد و روسای نظام مهندسی‌های منطقه شامل کرمان و هرمزگان و سیستان و خراسان جنوبی جلساتی در نظام مهندسی و سایر تشکلات و اتاق بازرگانی داشته باشیم.

وی با اشاره به بازدید از بخش های مختلف هشتمین نمایشگاه معدن صنایع معدنی و ماشین آلات یزد بیان داشت: این دوره از نمایشگاه، بسیار پررونق ظاهر شده و توانایی های بالای شرکتها در فرآوری در آن مشهور بود و امیدواریم روز به روز صنعت فراوری ما رونق بیشتری داشته باشد مثل همیشه که واقعاً نسبت به دفعه قبل کاملاً نمود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درباره وضعیت این حوزه گفت: باید در حوزه اکتشاف کارهای بیشتری انجام شود بخصوص در زمینه بعضی از مواد معدنی که در آینده با مشکل مواجه می شویم به خصوص فولاد که نیاز به عملیات اکتشاف با سرعت بیشتری دارد تا کارخانه های پایین دست این معادن با مشکل مواجه نشوند.

بستامی درباره نقش این سازمان هم گفت: نظام مهندسی به عنوان بازوی تخصصی معدنی دولت با ۴۵۰۰۰ عضو در کشور و در رشته های معدن، زمین شناسی، نقشه برداری و متالوژی به عنوان رشته اصلی و در رشته های صنایع، مکانیک، برق، کامپیوتر، محیط زیست و شیمی در کارخانه ها مشغول به کار هستند نقش مثبت و رو به جلویی دارد.

به گفته وی ، نظام مهندسی معدن بعد از عملیات طراحی ، در نظارت هم واسط همکاران نظام مهندسی استان‌هاست و بعد از عملیات نظارت نیز یکسری فعالیت هایی توسط همکاران ما تحت عنوان مسئول فنی که در معادن مستقر هستند انجام می شود و آنها مجری طرح‌هایی هستند که برای معادن و کارخانه‌ها باید اجرا کنند.

این مسئول کشوری ادامه داد: در کنار این‌ فعالیتها، عملیات‌ نقشه‌برداری با دوربین و پهپاد که قریب ۲ سال است آغاز شده به صورت جدی در معادن توسط سازمان استان‌ها انجام می‌گیرد و از طریق مهندسان نقشه‌بردار و با همراهی مهندسان زمین شناسی در حال انجام است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، نقش دیگر را، آموزش منابع انسانی عنوان کرد و گفت: این آموزش ها همراه با کار فعالیت نیاز است و آموزش ها فعلاً فقط در مرحله کارشناسی برای افرادی که فارغ التحصیل می‌شوند صورت می گیرد.

بستامی به حضور سازمان نظام مهندسی معدن در جلسات و شوراها همفکری دولت، بخش خصوصی و خانه معدن هم اشاره کرد و افزود: این جلسات بصورت هفتگی برگزار برگزار می‌شود و در یک صف معاونین وزرا هستند که سیاست‌های کلی معدن مشترک واحد را رصد می کنند و در طرف دیگر بخش خصوصی است که همکاری های خوبی انجام شده است.

وی درباره مشکلات این بخش از اقتصاد کشور اظهار داشت: معدن چهار مشکل اساسی دارد که اولین و مهمترین آن عدم تجمیع اطلاعات اکتشافی طبق قانون است به گونه ای که باید تمام ارگانهای دولتی و وزارتخانه‌ها مثل وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی، تمام خروجی‌های عملیات اکتشافات خود را در اختیار وزارت صمت قرار دهنداما این امر تاکنون محقق نشده است و این کار موجب هدر رفت سرمایه ها شده است.

 رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور فرسودگی ماشین آلات معدنی را مشکل دیگر اعلام کرد و گفت: از ۳۶ هزار ماشین آلات فعال معادن کشور، ۱۵ هزار دستگاه عمر بالای ۲۰سال دارند و به دلیل تحریم ها، نوسازی بخوبی انجام نشده که در این خصوص همه مجموعه ها از جمله گمرک باید کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در بخش نظارت بر عملیات معدنی است که به اعتبار نیاز دارد و اعتبار این بخش از طریق سازمان برنامه بودجه و از محل ماده ۳۵ سازمان نظام مهندسی معدن حقوق به نظام مهندسی معدن قابل تامین است.

وی با بیان اینکه ضعف نیروی انسانی متخصص در معادن مشکل چهارم این بخش است، ادامه داد: باید به طرق مختلف همچون بورسیه تحصیلی زمینه جذب متخصصان مورد نیاز همچون زمین شناسی و معدن را فراهم کنیم چون در حال حاضر رغبت به این حوزه مهندسی پایین است.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش