معادن، حلقه مفقوده اقتصاد کشور

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در همایش استانی روز نکوداشت روز معدن گفت:
اقدام اساسی و تاثیرگذار در حوزه معدن با راهبردهای علمی محقق می‌شود، بدون مطالعات کارشناسی در حوزه اکتشافت هرگونه بهره‌برداری از معدن ممکن است که با تحمیل هزینه‌ و حتی آسیب به ذخایر معدنی همراه شود.

محمد‌صالح جوکار گفت: ضعف در اکتشاف و بهره‌برداری بالا از معادن نه تنها موجب نابرابری در عرضه و تقاضا شد بلکه صنایع تبدیلی مرتبط هم در استان با رشد مطلوبی همراه نبوده است و تدام این روند واحدهای فولادی داخل استان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

جوکار با اشاره به ماده ۴۳ برنامه هفتم توسعه کشور گفت: بر اساس این برنامه یک درصد درآمدهای معادن و صنایع معدنی فارغ از مسوولیت اجتماعی میبایست در زمینه اکتشاف هزینه شود، اصلی که پیش‌ زمینه معدن‌کاری و اولین قدم برای هرگونه استخراج و بهره‌برداری است، در این بخش عملکرد ضعیفی داشتیم و امید می‌رود در برنامه هفتم احکام و پشتوانه‌ای برای اکتشافات در نظر گرفته شود.

او با انتقاد از رویکرد نادرست در زمینه بهره‌برداری از معادن گفت: معادن حلقه مفقوده در اقتصاد کشور هستند و چنین اقتصادی برازنده کشوری با این میزان از ثروت خدادی نیست.
 جوکار ضعفِ و فرسودگی تجهیزات بهره‌برداری را از دیگر چالش‌های پیش‌روی این صنعت برشمرد و توضیح داد: در سال‌های گذشته تمامی پیگیری‌ها برای واردات و یا تولید تکنولوژی نوین در داخل کشور با توفیق همراه نبوده است. این درحالی است که بهره گیری درست و اصولی نیازمند فناوری جدید است و چنانچه معادن با تجهیزات کامل فعالیت نکنند با چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: بحث‌های مردمی و تعامل با مردم از رمزهای موفقیت بخش معادن است و چنانچه معدن‌کارها از ابتدا با مردم توافق کنند دچار چالش با جامعه محلی نخواهند شد. اگر منافع دو طرف لحاظ شود بحث‌های اجتماعی با مردم قابل حل است.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش