توسعه معا‌ن‌ نیازمند برنامه راهبردی و نگاه به آینده است

 

رییس خانه معدن ایران روز پنجشنبه در آیین نکوداشت روز معدن که در سالن آمفی‌ تئاتر اتاق بازرگانی برگزار شد با اشاره به ضعف برنامه‌ریزی بلندمدت در  بخش معدن گفت: برنامه‌ریزی در بخش معدن میبایست همواره روبه جلو و با پرهیز از روزمرگی باشد، چراکه آینده این بازار در نبودِ برنامه‌ریزی مدون و پیش‌بینی صحیح با چالش جدی مواجه خواهد شد.

به گفته محمدرضا بهرامن، ایران درحالی یک درصد جمعیت دنیا و ۷ درصد از ذخایر جهان را در اختیار دارد که جایگاه واقعی این صنعت در کشور مغفول مانده و سهم قابل توجهی از این ذخایر طبیعی در اختیار نداریم.

بهرامن‌ با توضیح اینکه ضعف بخش معدن بیش از هر چیز ناشی عدم توجه حاکمیت به بخش معدن بوده است افزود: تنها طی ۷ تا ۸ سال گذشته بود که حاکمیت به تعیین کننده بودن بخش معدن در اقتصاد پی برد و نقش ۱۱/۵ درصدی برای بخش معدن تعریف شد.   

به اعتقاد او، رشد ۱۱/۵ درصد زمانی محقق می‌شود که زیرساخت‌ها، اکتشافت و بهره‌برداری به موازات هم انجام شود و در غیر این صورت این مهم محقق نخواهد شد.

بهرامن با توضیح اینکه از عمده چالش‌های حوزه معدن، ضعف در بیان واقعیت‌ها است، گفت: به همین دلیل مطالبه‌گری به‌درستی انجام نمی‌شود و درحالی رشد ۱۱/۵ درصدی فعالیت‌های معدنی در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است که این رشد بدون رفع تعارض با دیگر نهادها برطرف نمی‌شود.

رییس خانه معدن ایران از آزاد بودن ماده ۲۴ قانون معادن برای یک گروه خاص انتقاد کرد و گفت: عدم استفاده درست  از این ثروت الهی الهی باعث می‌شود که آیندگان از ما به خوبی یاد نکنند.

بهرامن با تاکید بر اهمیت مطالبه‌گری بخش معدن برای رفع چالش‌ها گفت: ارایه اطلاعات درست به متولی معدن سبب می‌شود که برنامه‌ریزی‌های درستی در این زمینه انجام شود، درواقع ما باید مشاور امینی باشیم و اطلاعات درست ارایه دهیم.

این مقام مسوول با توضیح اینکه ذخایر معدنی، تامین‌کننده بخش بزرگی از صنایع کشور و کشور‌های منطقه هستند یادآور شد: توسعه معدن با هدف تامین مواد اولیه و رشد اقتصادی ، بدون برنامه‌ریزی بلند مدت و میان مدت محقق نخواهد شد.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش