یک سرمایه‌گذاری مشترک برای شناسایی ذخایر موجود در عمق

مدت‌هاست که کارشناسان معدنی می‌گویند ذخایر سطحی رو به اتمام است و اکتشافات عمقی تنها راه برای ادامه است. بنابراین قرار است با سرمایه‌گذاری مشترک سنگ‌آهن مرکزی – بافق و فولاد مبارکه، شرکتی مجزا در حوزه اکتشافات ایجاد شود تا به گفته محمد عباسی معاون بازرگانی سنگ‌آهن مرکزی، ضمن شناسایی ذخایر موجود در عمق، مشکل تامین مواد اولیه برطرف شود.

چندی پیش سنگ‌آهن مرکزی تفاهم‌نامه‌ای جهت اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت همچون تولید کنسانتره آنومالی شمالی و ورقه‌های پوشش‌دار و طرح‌های بلندمدتی همچون ایجاد فرودگاه و درمانگاه‌های تخصصی، با فولاد مبارکه اصفهان منعقد کرد. طبق این تفاهم‌نامه خرید گندله تا زمان شروع به کار واحد آهن اسفنجی و کنسانتره آنومالی شمالی در بافق و همچنین اجرای طرح تولید ورقه‌های پوشش‌دار که مواد اولیه آن از طریق فولاد مبارکه تامین می‌شود، به صورت نقدی انجام خواهد شد.

به گفته محمد عباسی، مدیران سنگ‌آهن مرکزی معتقدند بخش معدن در حوزه‌های زیرساختی و اکتشافی نیازمند سرمایه‌گذاری است و این مجموعه باید برای ثبت رکورد در تولید این مجموعه و به دنبال آن افزایش تولید و فروش، با مجموعه بزرگ و توانمندی مانند فولاد مبارکه اصفهان، چنین تفاهم‌نامه‌ای داشته باشد تا جایگاه خود در بخش معدن را ارتقاء دهد.

عباسی ادامه می‌دهد: در این تفاهم‌نامه فولاد هرمزگان و سنگان هم مشارکت دارند، زیرا طرح‌های بزرگی در نظر گرفته شده تا مجموعه سنگ‌آهن بافق با انجام آنها و موفقیت در حوزه بومی‌سازی، توانایی خود را ثابت کند و به سوددهی برسد.

عباسی، رونق این شرکت را نیازمند یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌داند و می‌گوید: سنگ‌آهن مرکزی در حال حاضر از نظر سرمایه‌گذاری بکر است چراکه تاکنون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری درآن انجام نشده و سنگ‌آهن برداشت شده از کوهی صورت گرفته که در حال حاضر تبدیل به یک دره شده است و فعالیت دو معدن دیگر در کنار معدن چغارت، شاید بتواند آینده بهتری را برای این شرکت رقم بزند لذا امروز سنگ‌آهن بافق بیش از هر زمان دیگری به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در قالب اقداماتی مانند اجرای طرح‌های آهن اسفنجی، گندله‌سازی، آنومالی شمالی، آنومالی D19 و آنومالی ۸ است تا علاوه بر دستیابی به توسعه پایدار، پرچم‌دار تولید سنگ‌آهن و به دنبال آن صنعت فولاد باشد.

عباسی تاکید می‌کند: امروز شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق دیگر به دنبال نگاه منطقه‌ای نیست بلکه برای نگاه ملی و بازارهای جهانی تلاش می‌کند.

 

آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خودتامین چادرملو

مجری طرح احداث نیروگاه توسط صنایع معدنی، ازآغازعملیات اجرایی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی خودتامین صنایع معدنی چادرملو خبر داد و گفت: واحد اول گازی کلاس F نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در مراحل نهایی راه‌اندازی قرار دارد و انتظار می‌رود اواخر ماه جاری به بهره‌برداری برسد و وارد مدار تولید شود.

سیدزمان حسینی افزود: زیرساخت‌های طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی خودتامین چادرملو به ظرفیت نامی ۵۴۶ مگاوات آماده شده است. احداث این نیروگاه از محل تفاهم‌نامه مهر ۱۴۰۰ بین وزارت نیرو و وزارت صمت، شامل انتخاب ساختگاه، تامین تجهیزات واحد اول گازی به میزان ۶۰ درصد و واحد دوم گازی به میزان ۲۰ درصد وارد عملیات اجرایی به صورت EPC شده است.

به گفته او، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود واحد اول گازی این نیروگاه در پیک تابستان ۱۴۰۳ راه‌اندازی شده و به شبکه متصل شود.

 

افزایش ۶۰ درصدی درآمد

طی هفته‌های اخیر، تولیدکنندگان فولاد کشور با محدودیت تامین برق و همچنین افت صادرات محصولات فولادی و رکود حاکم بر بازار فولاد مواجه بوده‌اند و عملکردشان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، در این میان، برخی از شرکت‌ها با بهره‌گیری از تجربه مدیریت تولید در زمان قطعی برق و همچنین توسعه بازاریابی و عرضه محصولات خود در بازارهای صادراتی، توانسته‌اند عملکرد قابل قبولی را به ثبت برسانند.

شرکت آهن و فولاد ارفع از جمله شرکت‌هایی است که موفق به ثبت رکود افزایش ۶۰ درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات خود (شمش فولادی و آهن اسفنجی) در بازارهای داخلی و صادراتی طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شد.

 این شرکت همچنین آهن و فولاد ارفع در چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، موفق به تولید ۴۲۵ هزار و ۲۴۳ تن آهن اسفنجی شد که این میزان با افزایش 4/15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۶۸ هزار و ۶۳۱ تن) همراه بوده است. میزان تولید شمش ارفع تا پایان تیر ماه امسال، ۳۱۱ هزار و ۶۶۰ بود که حاکی از افزایش 3/9 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال (۲۸۵ هزار و ۶۵ تن) است. مجموع تولید شرکت آهن و فولاد ارفع در پایان چهار ماهه ابتدایی سال جاری، به ۷۳۶ هزار و ۹۰۳ تن محصول رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال پیش (۶۳۵ هزار و ۶۹۶ تن)، با افزایش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

 

اعلامِ مراحل ثبت محدوده معدنی

 معاون امورمعادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان یزد در خصوص مراحل ثبت محدوده معدنی گفت: متقاضیان حقیقی و حقوقی ثبت محدوده معدنی ابتدا باید با مراجعه به سامانه ثبت و صدور مجوزهای معدنی ( کاداستر معادن) به آدرس الکترونیکی https://cadastre.mimt.gov  ثبت نام نموده و پس از تعریف یک نام کاربری و رمز عبور و بارگذاری مدارک هویتی و مورد نیاز یک حساب کاربری با نام خود تشکیل دهند.

 علی گل آقایی افزود: در مرحله بعد شخص متقاضی و برای شرکت‌ها شخص مدیرعامل، باید با در دست داشتن مدارک هویتی جهت احراز هویت و فعال‌سازی حساب ایجاد شده به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه نماید.

به گفته او، پس از فعال‌سازی حساب کاربری، متقاضی می بایست از طریق حساب کاربری خود درخواست ارزیابی صلاحیت فنی و مالی داده و مدارک شامل امتیاز که از دو قسمت مدارک مالی و مدارک فنی و تجربی تشکیل شده است را در سامانه بارگذاری کند و با در دست داشتن مدارک اظهار شده به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه جهت صدور گواهی صلاحیت فنی و مالی مراجعه کند. پس از صدور و تایید گواهی صلاحیت فنی و مالی، متقاضی با توجه به امتیاز کسب کرده، می‌تواند از طریق حساب کاربری خود از قسمت ثبت محدوده اقدام به وارد کردن نقاط جی پی اس و نهایتا ثبت محدوده بلامعارض نماید.

 

استفاده حداکثری فولادسازان کره‌ای از هوش مصنوعی

وزارت صنعت کره جنوبی اعلام کرد که چند شرکت بزرگ این کشور از جمله فولادسازان و شرکت خودروسازی هیوندای موتور با شرکت‌های کوچک‌تر دست به دست هم داده‌اند تا به دنبال راه‌هایی برای به حداکثر رساندن استفاده از هوش مصنوعی در صنایع کلیدی باشند.
بر اساس بیانیه این وزارتخانه، در مجموع ۲۰ شرکت بزرگ کره جنوبی فعال در ۱۰ بخش‌های عمده از جمله خودرو، فولاد، باتری و ماشین‌آلات و شرکت‌های رباتیک، به همراه حدود ۴۰۰ شرکت کوچک‌تر، ائتلاف جدیدی را تحت عنوان «اتحاد صنعت هوش مصنوعی» راه‌اندازی کردند تا پروژه‌های مشترکی برای تسهیل استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی ایجاد کنند.
آنها قصد دارند ۴۰ پروژه را به کمک فناوری‌های هوش مصنوعی از جمله در موضوع بهینه‌سازی دفع زباله‌های تولیدی و صنعتی به اجرا بگذارند و همزمان قوانین و مقرراتی را که برای بهبود شرایط تجاری باید اصلاح شوند، پیشنهاد کنند.
معاون وزیر صنعت این کشور نیز اعلام کرد که دولت از این شرکت‌ها برای کمک به تقویت رقابت‌پذیری آنها از طریق فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی حمایت فعال خواهد کرد.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش