انرژی خورشیدی موهبتی بی‌بدیل برای صنایع

 

ترس از خاموشی و اخلال در تولید، به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان صنایع تبدیل شده و ناترازی‌ تولید برق، مسئولان وزارت نیرو را همچون مدت مشابه سال‌های گذشته با چالش جدی مواجه کرده است. رقم مصرف هم هر سال بالاتر می رود و امکان تولید انرژی نداریم و سرمایه‌گذاران هم دیگر رغبتی برای ورود به این حوزه ندارند. جامعه جهانی اما برای حل این معضل مدت‌هاست که به سمت تجدیدپذیرها حرکت کرده و ما همچنان منابع انرژی فسیلی برایمان در اولویت قرار دارد، دلیلِ اصلی‌اش هم عدم آگاهی‌ست آن هم حتی از سوی مسئولان مربوطه.

همه این‌ها در حالی‌ست که ایران و به‌خصوص استان یزد همچون بهشتی می‌ماند برای صنایع، زیرا به یمن روزهای آفتابی می‌توانند انرژی خود را بدون دغدغه تامین کنند و علاوه برایجاد یک منبع درآمد پایدارِ دیگر با فروش برق تولیدی به دولت، به دغدغه‌های زیست محیطی هم پاسخ دهند.

در این میان مدیر کارگروه خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجمن ساتکا، از ابلاغ ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی وزارت نیرو به صنایع خبر می‌دهد. قانونی که بر اساس آن واحدهای صنعتی با قدرت بیش از یک مگاوات، باید سالانه یک‌ درصد برق مصرفی خود را از طریق منابع تجدید‌پذیر یا بورس انرژی تامین کنند و این میزان باید طی پنج سال به 5 درصد برسد، در غیراین صورت درصد موردنظر از مصرف برق این واحدها با نرخ تجدیدپذیر(حدود 2 هزار تومان) محاسبه و در قبوض برق‌شان اعمال می‌شود. ۵۰‌ درصد این جرایم صرف خرید تضمینی برق، ۲۵‌ درصد برای ایجاد تسهیلات برای صنایع تجدید‌پذیر و ۲۵‌ درصد دیگر در اختیار معاونت علمی و فناوری قرار می‌گیرد تا صرف امور دانش‌بنیان شود.

علیرضا داد تصریح می‌کند: واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها می‌توانند در بام سوله‌های خود پنل‌های خورشیدی نصب کنند و نیازی به زمین برای احداث نیروگاه ندارند و علاوه بر تمام مزیت‌ها، هزینه انتقال و اتلاف انرژی واحدها از بین خواهد برد، زیرا در محل تولید، مصرف صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت دادمان یزد به‌عنوان یک شرکت فعال در زمینه انرژی‌های خوشیدی و نو همچنین می‌گوید: طبق آمارها بیش از 3200 واحد صنعتی در یزد در حال فعالیت هستند که در صورتی که هر واحد صنعتی به طور متوسط یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100 کیلووات احداث کند، 320 مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث کرده‌ایم که تولید آن 32 برابر یک نیروگاه 10 مگاواتی است. طبق محاسبات این نیروگاه‌ها می‌توانند در 4 ماه گرم سال، بالغ بر 250 مگاوات ساعت به ما کمک کنند و این امر در تولید رقم چشمگیری است. در 6 ساعت پیک مصرف در 4 ماه گرم سال نیز این نیروگاه‌ها می‌توانند حدود 200 مگاوات ساعت برق تولید کنند و اینگونه در استان یزد معضل قطعی برق حل خواهد شد.

به گفته علیرضا داد، یکی از اصلی‌ترین محاسن نیروگاه‌های خورشیدی 100 کیلووات این است که در یک ماه قابل احداث هستند و در صورت حمایت تحولی چشمگیر را رقم می‌زنند زیرا رقم ضرری که خاموشی‌ها به واحدهای صنعتی تحمیل می‌کند، بسیار بالاتر از احداث یک نیروگاه است.

به عقیده مدیر کارگروه خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجمن ساتکا، مشوق‌ها بی‌شک تاثیر بسیاری در ترغیب واحدهای صنعتی برای احداث نیروگاه خورشیدی دارند. برای مثال واحدهای صنعتی که نیروگاه‌های خورشیدی متناسب با دیماند خود را احداث می‌کنند باید از خاموشی‌ها معاف شوند اما متاسفانه تا امروز این پیشنهاد با وجود تصویب از سوی استاندار، به نتیجه نرسیده است.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش